„Kinder vajíčka na niekoľko spôsobov“
Sluch je veľmi dôležitý nielen pre hudobníkov, ale pre všetkých ľudí. Aj sluch si môžeme cvičiť rôznymi hrami.
Ja ako mama 2 malých detí, ktorá si niektoré predmety patriace do triedeného odpadu odkladá a vždy si povie: „Veď to sa na niečo zíde,“ som nahromadila značné množstvo obalov od detskej čokoládovej pochúťky v tvare vajíčka. A teraz prišla tá správna chvíľa na ich recykláciu.
Vytvorila som z nich jednoduché hudobné nástroje – maracas. Stačilo do vnútra nasypať trochu ryže a mám hudobné nástroje pre celú triedu značky „za málo peňazí, veľa muziky“. Ale tu ich uplatnenie nekončí.
Zapísala som sériu aktivít, ktoré potrápia sluch detí i rodičov.
Prázdne obaly z obľúbenej detskej pochúťky tak vieme využiť na hudobnej výchove, ale aj pri hre doma s malými deťmi.
Čím vajíčka naplniť?
Môžeme ich naplniť rôznymi predmetmi. Pri plnení sa fantázii medze nekladú. Je dobré, ak použijeme rôzne:
a) materiály:
• prírodniny (potraviny) – kamienky, sušené strukoviny, gaštan, hrebíček, jadierka melóna a tekvice, ryžu, škrupinky z pistácií,
• plast – drobné detské hračky – céčka, hríbiky, gorálky, gombíky,
• sklo – malá gulička,
• kov – mince, spinky, rolničky,
• drevo – hracia kocka, špáradlo,
• guma – malé gumičky.
b) tvary:
• kocka,
• guľôčka,
• neurčitý tvar.
c) množstvo:
• konkrétny počet: 1, 2, 3,
• veľa – málo.
Aktivity
1) Sluchová analýza, uvedomenie si, čo všetko dokážem o predmete zistiť sluchom.
Dieťaťu dám iba jedno vajíčko a postupne sa pýtam:
• Koľko predmetov je vo vajíčku? Jeden, 2-3, málo, veľa.
• Aký tvar má predmet?
• Akú veľkosť má predmet?
• Z akého materiálu je predmet?
• Čo sa vo vajíčku skrýva?
2) Dieťaťu dám viac vajíčok (3 – 5) a postupne sa pýtam:
• Nájdi vajíčko, v ktorom je iba jeden predmet.
• Nájdi vajíčko, v ktorom je veľa malých predmetov.
• Nájdi vajíčko, v ktorom je kocka/gulička/prírodnina . . .
• Nájdi vajíčko, v ktorom je soľ/gaštan/kamienky . . .
Obe aktivity viem zrealizovať aj v triede so žiakmi. Do každej lavice rozdám 6 rôznych vajíčok a postupujem ako pri domácej analýze. Ja som ako náplň použila - ryžu, soľ, pistáciové škrupiny, rolničku, gaštan a gorálky.
Hry
3) Zvukové pexeso
Na domáce hranie nie je potrebné vajíčka zlepovať.
Pre hranie v škole a súťaženie som sa rozhodla prelepiť vajíčka tak, aby sa nedali otvoriť a špekulanti si hru nezmenili na pozriem a vidím, namiesto hrkám a počúvam.Jednu časť dvojice som spojila žltou páskou a druhú časť dvojice červenou páskou. Vytvorila som si náhodnú kombináciu číslo-písmeno, aby som vedela rýchlo reagovať na správnosť dvojice. A, samozrejme, všetko som si zapísala. Napríklad: soľ – 2 – M
4) Rozdelenie do skupín bez použitia slov:
Každý žiak dostane jedno vajíčko (cca 5 - 7 druhov).
Žiaci sa potichu (bez rozprávania) prechádzajú po triede a hľadajú spolužiakov s rovnakým zvukom vajíčka.
Takto postupne vytvoria skupiny (hra molekuly).
Keď sú všetci žiaci rozdelení v skupinách, učiteľ postupne vyzve členov skupiny, aby postupne každý zahrkal vajíčkom.
Ostatní žiaci počúvajú, či vajíčka vydávajú rovnaký zvuk.
Potom skupina háda, čo sa skrýva vo vajíčkach.
Na záver si môžu svoje tvrdenie overiť otvorením vajíčka.
Vymeňte si úlohu s deťmi a nechajte ich, aby ony naplnili vajíčka a vy budete hádať, čo tam môže byť.
Budete prekvapení, čo všetko dokážu do nich deti vložiť 😊.