„Kinder vajíčka na niekoľko spôsobov“

Sluch je veľmi dôležitý nielen pre hudobníkov, ale pre všetkých ľudí. Aj sluch si môžeme cvičiť rôznymi hrami.

Ja ako mama 2 malých detí, ktorá si niektoré predmety patriace do triedeného odpadu odkladá a vždy si povie: „Veď to sa na niečo zíde,“ som nahromadila značné množstvo obalov od detskej čokoládovej pochúťky v tvare vajíčka. A teraz prišla tá správna chvíľa na ich recykláciu.

Vytvorila som z nich jednoduché hudobné nástroje – maracas. Stačilo do vnútra nasypať trochu ryže a mám hudobné nástroje pre celú triedu značky „za málo peňazí, veľa muziky“. Ale tu ich uplatnenie nekončí. 


Zapísala som sériu aktivít, ktoré potrápia sluch detí i rodičov.

Prázdne obaly z obľúbenej detskej pochúťky tak vieme využiť na hudobnej výchove, ale aj pri hre doma s malými deťmi.

Čím vajíčka naplniť?

Môžeme ich naplniť rôznymi predmetmi. Pri plnení sa fantázii medze nekladú. Je dobré, ak použijeme rôzne:

a) materiály:

•   prírodniny (potraviny) – kamienky, sušené strukoviny, gaštan, hrebíček, jadierka melóna a tekvice, ryžu, škrupinky z pistácií, 

•   plast – drobné detské hračky – céčka, hríbiky, gorálky, gombíky,

•   sklo – malá gulička,

•   kov – mince, spinky, rolničky,

•   drevo – hracia kocka, špáradlo,

•   guma – malé gumičky.

b) tvary:

•   kocka,

•   guľôčka,

•   neurčitý tvar.

c) množstvo:

•   konkrétny počet: 1, 2, 3,

•   veľa – málo.

Aktivity

1) Sluchová analýza, uvedomenie si, čo všetko dokážem o predmete zistiť sluchom.

    Dieťaťu dám iba jedno vajíčko a postupne sa pýtam:

•   Koľko predmetov je vo vajíčku? Jeden, 2-3, málo, veľa.

•   Aký tvar má predmet?

•   Akú veľkosť má predmet?

•   Z akého materiálu je predmet?

•   Čo sa vo vajíčku skrýva?

2) Dieťaťu dám viac vajíčok (3 – 5) a postupne sa pýtam:

•   Nájdi vajíčko, v ktorom je iba jeden predmet.

•   Nájdi vajíčko, v ktorom je veľa malých predmetov.

•   Nájdi vajíčko, v ktorom je kocka/gulička/prírodnina . . .

•   Nájdi vajíčko, v ktorom je soľ/gaštan/kamienky . . .

Obe aktivity viem zrealizovať aj v triede so žiakmi. Do každej lavice rozdám 6 rôznych vajíčok a postupujem ako pri domácej analýze. Ja som ako náplň použila - ryžu, soľ, pistáciové škrupiny, rolničku, gaštan a  gorálky.

Hry

4) Zvuková hádanka

3) Zvukové pexeso

4) Rozdelenie do skupín bez použitia slov:

Vymeňte si úlohu s deťmi a nechajte ich, aby ony naplnili vajíčka a vy budete hádať, čo tam môže byť. 

Budete prekvapení, čo všetko dokážu do nich deti vložiť 😊.