Výrazové prostriedky hudby

V piatom ročníku sa žiaci zoznamujú so základnými výrazovými prostriedkami. 

RYTMUS

Pred tým ako sa začnem venovať samotnému rytmu, hrám sa so žiakmi hru HUSLOVÝ KĽÚČ. Pri nej sa  naučia/zopakujú si zápis husľového kľúča, zautomatizuje sa im pomenovanie nôt podľa dĺžky a ich hodnota.

Poviem  základné informácie o rytme: Rytmus - prezentácia

Rytmus sa stane neoddeliteľnou súčasťou hodín v najrôznejších podobách:

Rytmu sa venuje aj rytmika.sk, ako píšu na svojej stránke: "Telo je hudobný nástroj, ktorý sa dá vzdelávať v každom veku. Každý človek má rytmus." 

Melódia

Výborným spôsobom ako žiakov zoznámiť s notami podľa výšky sú Boomwhackers.

Priestor pre skladanie melódií: Song Maker 

Výsledok môže vyzerať takto: 

Rovnako zaujímavá je aj práca so Shared Piano.

Ukážka: Pokapala na salaši slanina

harmónia

Zvuk dur a mol si môžete názorne ukázať  v Chrome Music Lab:

tempo

Prezentácia

Metronóm online nájdete na stránke www.metronomonline.cz.

Zmenu tempa si môžete názorne ukázať aj  v Chrome Music Lab - Arpeggios.


Dynamika

INŠTRUMENTÁCIA

Inštrumentácia 


Farba tónu 


Porovnaj: Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 8

A) verzia pre štvorručný klavír  (pusti ukážku od 1: 40)                                    B) verzia pre orchester

Agogika - zmena tempa, dynamiky, zvýraznenie výrazových špecifík skladby pri jej interpretácii

Opakovanie: MYŠLIENKOVÁ MAPA