Výrazové prostriedky hudby
V piatom ročníku sa žiaci zoznamujú so základnými výrazovými prostriedkami.
RYTMUS
Pred tým ako sa začnem venovať samotnému rytmu, hrám sa so žiakmi hru HUSLOVÝ KĽÚČ. Pri nej sa naučia/zopakujú si zápis husľového kľúča, zautomatizuje sa im pomenovanie nôt podľa dĺžky a ich hodnota.
Poviem základné informácie o rytme: Rytmus - prezentácia
Rytmus sa stane neoddeliteľnou súčasťou hodín v najrôznejších podobách:
Rytmu sa venuje aj rytmika.sk, ako píšu na svojej stránke: "Telo je hudobný nástroj, ktorý sa dá vzdelávať v každom veku. Každý človek má rytmus."
Melódia
Výborným spôsobom ako žiakov zoznámiť s notami podľa výšky sú Boomwhackers.
Priestor pre skladanie melódií: Song Maker
Vytvoríte si vlastnú melódiu aj s rytmickým sprievodom. Svoje dielo si uložíte - vygenerujete si link a môžete sa pochváliť vlastnou skladbou.
Vytvoríte si podklad pre hru na boomwhackers.
Podrobný návod.
Výsledok môže vyzerať takto:
Rovnako zaujímavá je aj práca so Shared Piano.
Ukážka: Pokapala na salaši slanina
harmónia
Zvuk dur a mol si môžete názorne ukázať v Chrome Music Lab:
tempo
Metronóm online nájdete na stránke www.metronomonline.cz.
Zmenu tempa si môžete názorne ukázať aj v Chrome Music Lab - Arpeggios.
Zahrajte sa so zmenou tempa s Jakubom Kacarom:
Dynamika
INŠTRUMENTÁCIA
Inštrumentácia
použitie hudobných nástrojov v skladbe, v dôsledku ktorého sa mení farba zvuku
"obliekanie skladby"
Farba tónu
všetky komponenty tónu, podľa ktorých vieme určiť druh ľudského hlasu alebo hudobného nástroja
farbu hudobných nástrojov si môžete ukázať na Spektograme.
Porovnaj: Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 8
A) verzia pre štvorručný klavír (pusti ukážku od 1: 40) B) verzia pre orchester
Agogika - zmena tempa, dynamiky, zvýraznenie výrazových špecifík skladby pri jej interpretácii
Opakovanie: MYŠLIENKOVÁ MAPA
žiaci si môžu na výkres nakresliť vlastnú myšlienkovú mapu
môžu sa inšpirovať obrázkom: